Anna Kvam fra Stavanger topper Stortingslista

Stavangerjenta Anna Kvam er valgt til Rogalands førstekandidat til Stortinget neste år.

15. desember 2016

Hvis noen av de siste meningsmålingene slår til, blir hun Stortingsrepresentant neste høst. Det skal vi selvsagt jobbe knallhardt for.

Nominasjonkomiteens beskriver Anna som følger. Anna har vokst opp i Stavanger, og ble valgt til Grønn Ungdom sin nasjonale talsperson våren 2015. Derfor bor hun nå i Oslo. Ved siden av talspersonvervet studerer hun filosofi ved Universitetet i Oslo.

Som nasjonal talsperson har Anna stått i den nasjonale debatten med en rekke kronikker i riksdekkende medier, hun var for eksempel engasjert som skribent for Klassekampen under klimatoppmøtet i Paris i 2015. Anna er opptatt av den akutte klimasituasjonen, hun vet det haster å komme i gang med tiltak som kan kutte utslipp, og som hun sier: Det er vi unge som må ta over uansett.
Anna kjemper for en kursendring i norsk olje og energipolitikk og omstilling av norsk næringsliv. Utslipp må kuttes samtidig som vi bevarer og bygger nye arbeidsplasser.

Anna er også opptatt av å sikre en god og human integreringspolitikk. Dette er avgjørende for at vi skal beholde et samfunn med høy tillit og en god arbeidsstyrke i årene som kommer. Anna ble foreslått på førsteplass av lokallaget i Stavanger og av Grønn Ungdom Rogaland.

Her er topp 5 (fra venstre)
Erlend Kristensen, Sandnes (2. plass)
Anna Kvam, Stavanger (1. plass)
Nini Hæggernes, Haugesund (3. plass)