Åpning Gågate 6. mai
Fotocredit: Tore Tang

Deler av Breigata og Kirkegata er bilfritt!

En grønn seier! – Kirkegata, Norges eldste gågate, ble forlenget. Det blir mindre trykk fra biler og lettere og tryggere å bevege seg for gående og syklister. Dette er positivt for sentrum, sier Rune Askeland.

6. mai 2023

Lørdag 6. mai var vi samlet til byfest ved åpningen av den nye gågaten i Stavanger sentrum. Dette er en forlengelse av Norges eldste gågate, Kirkegata. Ja, for den første gågata i Norge ble åpnet nettopp her i 1960. Oslo fulgte ikke lenge etter med Lille Grensen i 1966, og alle byer har i dag gågater. De fleste av oss tar i dag dette som en selvfølge. Og det er med stor glede at vi i Stavanger MDG har fått til en forlengelse av gågaten i Kirkegaten og vi i tillegg har fått til å innlemme halve Breigata. Enn så lenge så er det fortsatt mulig å kjøre bil fra kaien opp til Bakkegata, og inn mot Sølvberget.

Rune Askeland holdt tale som representant fra kommunestyret, og erklærte stolt den nye gågaten for åpnet. Barn og voksne fikk is og kaffe. Valbergtårnet var åpent for alle og sola skinte på alle fremmøtte.

Nå venter vi spent på å se hvordan den nye gågaten utvikler seg. Kanskje kan vi få mer uteservering fra MooGoo Ice Cream House, Kaffelade Stavanger, Helmer Te & Kaffe og Foodloose. Kanskje kan Outland ha ansiktsmaling og arrangere Furries fest? Og hva med ambulerende bruktmarked også her?

Om vinteren kan vi kanskje til og med ha akebakke? Kanskje kan vi gjøre noe spennende med bakken opp mot Valbergtårnet?

Når bilen må vike, blomstrer mulighetene. Gratulerer med ny gågate Stavanger!