Grønt nyhetsbrev #3

Vårlig og grønn hilsen fra valgkamputvalget i MDG Stavanger!

I valgkampen skal vi sende ut nyhetsbrev som gir deg et lite innblikk i alt det kjekke du kan bli med på og annen nyttig info. Sammen skal vi jobbe for et godt, grønt valgresultat og heie på MDG Stavangers listekandidater i kommunestyrevalget 2023.

22.-23. april var listetopper fra hele Rogaland samlet til valgkamp-samling på Bore. Foto: Marius Hansson Vervik.

Bli med!

1.mai kl 13.00 Grønn 1.mai, Folkets hus (gå sammen med MDG i 1.mai-toget)

2.mai kl 17.30 Husbesøk, Storhaug skole

2.mai kl 19.00 Folkemøte: Lokalvalg 2023-hva står på spill?, Sølvberget (bli med og hei på Daria Szymaniuk i første store valgdebatt)

6.mai kl 12.00 Valbergdagen, Kirkegata (bli med når Rune Askeland åpner forlengelsen av gågata i Kirkegata og Breigata)

19.mai kl 17.00 Grønn kafé, Bacchus

24.mai kl 18.00 Akropolis-visjonen – Medlemsmøte, Stavanger museum

Meld deg som frivillig og ta i bruk aksjonsappen! (PS! Vi anbefaler alle å registrere seg, også dere som har gjort dette før, da registeret slettes etter en periode).

Hold deg oppdatert på våre nettsider, Facebook og Instagram

Bli også gjerne med i facebookgruppen MDG Stavanger ressurspersoner, for informasjonsdeling og diskusjoner om politikk og saker du er opptatt av.

Grønn profil

Hils på Rune Askeland (45) fra Hillevåg, MDG Stavangers  2. kandidat.

Rune forslo og fikk vedtatt varmepumpestøtten i 2022. Han brenner for at alle, uansett størrelse på bolig, skal få råd til energisparing og mindre strømregninger. Han har solid erfaring fra både klima- og skolepolitikk, er nå utvalgsleder for utvalg for miljø og utbygging. Det er ikke noe bla bla med Rune, han gjennomfører det han sier!

Visste du?

Noen av oss er dørbank-frelst! Vil du bli med?

Vår selvutnevnte dørbank-misjonær Ingvild Sørensen skriver:

Jeg elsker dørbank! Når vi går rundt og banker på dører og sier “Hei, vi kommer fra Miljøpartiet De Grønne!”, så treffer vi folk hjemme hos seg selv, der de er avslappa og glade. Kanskje mens de holder på i hagen – eller er på vei ut av døra for å gå på trening? Så tar vi en liten drøs om stort og smått, om sykling, skaperverk, skole og sykehjem. Eller andre ting som opptar.

Jeg har sånn tro på slike møter mellom folk! For meg gir dørbank mening. Jeg får følelsen av at vi mennesker tross alt ikke står så langt unna hverandre. Vi bor i samme by, vi deler planet, vi har mer til felles enn hva som skiller oss.

Mange sier “Ja, jeg vurderer jo faktisk litt å stemme på dere!” Det er jo gøy. Andre sitter igjen med et bedre inntrykk av oss etterpå enn de hadde før. De ser at vi ikke er gærne ekstremister. Vi er hyggelige og helt normale mennesker,som har gode løsninger på problemer folk er opptatt av.

Og de som ikke stemmer på oss? Fine folk, de og! Det er ikke alltid like lett å tro når du leser kommentarfeltene. Jeg husker for eksempel godt han som åpnet døra, så MDG-logoen på t-skjorta mi og sa “Å HERREGUD, dokker ska eg jaffal ALDRI stemma på! Dokker e jo heilt GALNE?!” Vi smilte, sa at det var jo selvfølgelig en ærlig sak, menså ble det likevel en fin prat om stort og smått som avsluttet med gode ord fra begge parter.

Dørbank anbefales for alle som trenger å se at folk flest er fine. Eller som syns det høres fint ut å gå rundt en times tid sammen med en koselig partifelle i vårsola – mens man treffer hunder, katter og mennesker. Og føle at man gjør en innsats. Gi det en sjans!

Du trenger ikke kunne masse om politikken vår. Du trenger bare å ha et grønt, bankende hjerte og gjerne et smil på lur. Du får en litt mer rutinert person å gå sammen med, så lærer du mens du går – om politikk og om folk. Og kanskje litt om håp?

Deler av Breigata og Kirkegata blir bilfritt!

En grønn seier! – Kirkegata, Norges eldste gågate, vil bli forlenget, det blir mindre trykk fra biler og lettere og tryggere å bevege seg for gående og syklister. Dette vil være positivt for sentrum, sier Askeland. Les mer i Rogalands avis og bli med når Rune Askeland åpner gaten på Valbergdagen

Nye krumspring om bru til Vassøy

Tydelig nei til Vassfast fra MDG Stavanger:

Thomas Bendiksen viste til kostnadsbildet, der det nå antydes en pris på 750 millioner for en bruforbindelse. – Erfaringsmessig blir det enda dyrere, sannsynligvis over en milliard. Det er uansvarlig pengebruk. La oss sette foten ned før vi bruker ytterligere penger på utredninger, sa Bendiksen. Les mer i Aftenbladet

Nyansatt aksjonskoordinator!

Yri Amanda Waage Digernes er ansatt som aksjonskoordinator for MDG Rogaland og MDG Stavanger. Hun skal både planlegge, mobilisere til og koordinere aksjoner og arrangementer. Les mer

Disse stiller til valg i Stavanger MDG

Daria Maria Szymaniuk på 1. plass får med seg et stjernelag i toppen av lista i Stavanger: Rune Askeland, Ingvild Sørensen, Thomas Bendiksen, Andreas N. Uhre,  Erlend Aano, Sahar Snell… Se hele lista

Landsmøte

MDGs aller viktigste møte går av stabelen 12.-14. mai. Landsmøtet skal behandle prinsipprogram, diskutere viktige saker for lokalvalget og andre saker. Les mer

Redaktør: Dag André Kvernstrøm og Ann-Karin Både

Valgkamputvalget 2023: Thomas Bendiksen (leder), Ingvild Sørensen, Erlend Aano, Dag André Kvernstrøm, Ann-Karin Både, Tenho Ylitalo..

Ta gjerne kontakt hvis du vil bidra med innhold til nyhetsbrevet!

stavanger@mdg.no