En fargerik hilsen fra valgkamputvalget i Stavanger MDG!

Juni er internasjonal Pride-måned (i Rogaland markeres pride om høsten). Et lite tilbakeblikk fra paraden i 2022, med førstekandidat Daria Maria Szymaniuk. Les mer om MDGs Skeiv politikk.
Juni er internasjonal Pride-måned (i Rogaland markeres Pride om høsten). Et lite tilbakeblikk fra paraden i 2022, med førstekandidat Daria Maria Szymaniuk. Les mer om MDGs Skeiv politikk.

06.juni kl 17.30 Husbesøk, Storhaug skole

09.juni kl 17.00 Grønn kafé, Bacchus

11.juni kl 15:00 Grilling i Godalen, Godalen Strand

13.juni kl 17.30 Husbesøk, Storhaug skole

15.juni kl 17.30 Valgkamp-kickoff! Sosialt, mat og sauna i Østre bydel

Eva Berge (til høyre i bildet) er organisasjonssekretær for Stavanger og Rogaland MDG, samt regionkontakt i Rogaland. Eva er gjerne den første du snakker med som nytt medlem, hun holder hjulene i gang og etter mange år i partiet kan hun svare på nesten alt man måtte lure på!

Vi ba Eva fortelle oss litt om hva jobben hennes går ut på og hva som engasjerer henne:

Arbeidshverdagen min varierer litt etter hvor i valgsyklusen vi befinner oss, og akkurat nå jobber jeg mest med valgkamp. Kort fortalt går det i å få lokallagene i Rogaland i gang med aktiviteter som får folk til å stemme MDG. Vi stiller til valg i 14 kommuner og lokallagene har helt ulike forutsetninger. Noen er erfarne, har kampsakene sine klare og trenger kanskje bare litt hjelp til design. Andre trenger drahjelp for å innkalle til et første møte. Så det gjelder å tilpasse seg ferdigheter og potensiale. I Stavanger er folk gode på det meste, så her bidrar jeg mest til mobilisering og er selv aktiv som frivillig for lokallaget. Jeg synes dere er godt i gang!

Det motiverer meg at vi bor i et fylke, og i et land og i en verden, som trenger at natur, mennesker og fremtid står i fokus når beslutninger tas. MDG har her den soleklart beste politikken, og jeg er supertakknemlig for å få være en drivkraft i en organisasjon med flinke, fine folk som har de samme verdiene som meg.

Ta gjerne kontakt med Eva dersom du har spørsmål knyttet til ditt medlemskap eller lurer på noe annet om Stavanger MDG.

Eva Berge
tlf: 984 20 870
stavanger@mdg.no

Den gode dialogen former politikken vår

Lokallagets politiske program blir til gjennom en demokratisk prosess, med valg av programkomité og høring i partiet. Komiteen tilrettelegger for god dialog gjennom innspillsrunder og debatt, slik at alle medlemmer har muligheten til å bli hørt. Som medlem har man derfor stor innflytelse i denne prosessen. Tusen takk til alle som bidro i denne omgang! Valgprogrammet 2023-2027 ble vedtatt i februar og ligger lett tilgjengelig på Stavanger MDGs nettsider.

Men politikken stopper jo ikke der! I valgkampen står vi på stand, holder postkasseaksjon og går på husbesøk. Her får vi en utmerket anledning til å presentere politikken vår, gjennom samtale med Stavangers innbyggere, men like spennende er det å få mange gode innspill i retur fra dem vi møter, for da forstår vi hva behovene er og hvor skoen trykker. Vi blir kjent med lokale problemstillinger og ser hva som er viktig for folk. Dette former nye saker og gir bekreftelse på at vår politikk fungerer. Etter flere husbesøk på Storhaug har vi fått vite at det er ønske om:

• Bedre sykkeltilbud i bydelen
  • Det må bli enklere å la bilen stå
  • Gulrot fremfor straff
  • Støtteordninger er bra (eks. varmepumpe, elsykkel)
  • Fortsette områdesatsingen
  • Ungdomstilbud på Nytorget, fremfor kommersielle interesser

Har du noen gode ideer eller innspill for Storhaug? Del gjerne!

Foreslå kandidater til Stavangers klima – og miljøpris

Stavanger kommune deler også i 2023 ut klima- og miljøprisen til den eller de som gjør en ekstra innsats, til beste for miljøet og til inspirasjon for oss andre. Nå kan du melde inn din kandidat. Frist 23. juni. Stavanger kommune

Skal lage retningslinjer for kunstig intelligens i Stavangerskolen

I Stavanger skal lærerne få felles retningslinjer for bruk av kunstig intelligens. – Mange føler på en stor frustrasjon omkring dette nye, sier lærer og MDG-politiker Ingvild Sørensen. Les hele intervjuet i Utdanningsnytt

Enighet om havvind på Stortinget

MDG sikrer utbygging av havvind sør i Nordsjøen, og har fått gjennomslag for viktige naturhensyn. Vi trenger mer utslippsfri energi for å løse klimakrisa, og havvind er viktig, så lenge vi samtidig tar vare på livet over, på og i havet. Une Aina Bastholm uttalte til NRK: – Vi skal skyndte oss for å få kartlagt havmiljøet og sjøfugltrekk, sånn at vi sikrer at vi fra starten i havvindsatsingen i Norge har naturen med på laget, og ikke forsterker en naturkrise mens vi prøver å løse andre kriser; energikrisa og klimakrisa, sier hun. NRK

Havvind og vannkraft er løsningen

Les denne kronikken i Stavanger Aftenblad, skrevet av Ånund Nerheim, leder for havvind i Lyse, om hvordan havvind passer godt sammen med vannkraften vi har. Og hvordan disse to til sammen utgjør et stabilt system hvor vannkraften kan reguleres der hvor vindkraften (havvind) baserer seg på naturlige endringer i været. Stavanger Aftenblad

Ny runde med støtte til varmepumper

Utvalg for miljø- og utbygging (UMU) prioriterer nok en gang 20 millioner til varmepumper til Stavangers innbyggere: – Den forrige støtteordningen var en suksess og bidro til at over 3000 husholdninger har fått lavere strømforbruk. Det er fremdeles et stort behov, sier Askeland til Stavanger Aftenblad

Gratis kollektivtransport vekker nasjonal oppmerksomhet

Ikke uventet har den store nyheten om gratis buss, båt og tog i Stavanger fått mye mediedekning. Stavanger Aftenblad har samlet alle innlegg om saken på én side, her finner du mye informasjon og også kritiske ytringer til gladsaken. Stavangers ordfører Kari Nessa Nordtun, MDGs Arild Hermstad, Mímir Kristjánson fra Rødt, m.fl deltok i Debatten på NRK og nasjonale mediehus dekket selvsagt saken, se Aftenposten, NRK og VG

Valgkamputvalget 2023: Thomas Bendiksen (leder), Ingvild Sørensen, Erlend Aano, Dag André Kvernstrøm, Ann-Karin Både, Tenho Ylitalo.