Hipp, hipp, hurra! En feststemt hilsen fra valgkamputvalget i MDG Stavanger!

Grønn kafé på Bacchus er en fin anledning til en god, grønn kaffedrøs. Alle er velkommen! Vi håper på å se deg neste gang, 19.mai.

19.mai kl 17.00 Grønn kafé, Bacchus

21.mai kl 17.30 Åpen dag i Svankevigå, Stavanger Snekkerforening, Dokkgata 4.

24.mai kl 18.00 Akropolis-visjonen – Medlemsmøte, Stavanger museum

Meld deg som frivillig og ta i bruk aksjonsappen! (PS! Vi anbefaler alle å registrere seg, også dere som har gjort dette før, da registeret slettes etter en periode).

Hold deg oppdatert på våre nettsider, Facebook og Instagram

Bli også gjerne med i facebookgruppen MDG Stavanger ressurspersoner, for informasjonsdeling og diskusjoner om politikk og saker du er opptatt av.

Erlend Aano (41) fra Tjensvoll er vår 6. kandidat til høstens valg.

Erlend er opptatt av de store grønne løsningene. Vi må se ting i sammenheng og gjøre det som virker. Ikke bare vil det gi oss et grønnere og mer miljøvennlig samfunn, men det vil bidra til et bedre liv for oss, våre barn og de som kommer etter oss. Erlend mener at vi som by har alle forutsetninger for å få til de gode helhetlige løsningene og på den måten la Stavanger gå foran og vise vei i Norge og internasjonalt. Når vi vet at byer står for over 70 % av CO2-utslipp globalt, betyr det at en god bymodell kan være avgjørende for hele kloden.

Erlend ønsker å vise at du kan være grønn – uten å være ekstrem. Kloden redder vi ved at helt vanlige mennesker finner ut at vi må endre kursen på systemet.

Det første initiativet til å etablere et grønt parti i Norge kom da Ove Braaten fra Stavanger i mars 1985 foreslo å omdanne Framtiden i våre hender til et grønt politisk parti, som kunne ivareta Erik Dammanns ideer om redusert forbruk for å berge livsmiljøet, og samtidig arbeide for økt menneskelig lykke og fred. Forslaget sto på trykk i medlemsbladet, og selv om Framtiden i våre hender gikk mot forslaget, fikk Braaten mange brev fra folk som var enige i forslaget. Diskusjoner og seminarer om politikk, partinavn og organisering pågikk i Oslo og i andre deler av landet fra 1985 til 1987.

Partiet ble den 29. oktober 1988 registrert som «De Grønne», som senere ble endret til «Miljøpartiet De Grønne». Partiets første prinsipprogram ble ferdig sommeren 1988, og selve stiftelsen skjedde på Rondetunet Turistgård i oktober, av 38 personer med bakgrunn fra miljøbevegelsen, fredsbevegelsen, Framtiden i våre hender og kvinnebevegelsen. Første program ble vedtatt på første landsmøte i Bø i Telemark i februar 1989.

Les mer om partiets historie. Bildet er fra partiets stiftelse på Rondetun 1988 (lånt av Trondheim MDG)

MDGs landsmøte 2023 er vel overstått!

Vi gleder oss til å høre mer fra den flotte Stavanger-delegasjonen i neste nyhetsbrev. I mens kan du lese noen av mediesakene fra helgens store event:

MDG vil endre grunnloven, Oljefondet skal investeres i klimaløsninger, MDG åpner EU-døren

Brannstasjonen på Lagårdsveien står for fall

Stavanger Aftenblad: Alternativ til riving må utredes – Det er sørgelig at man har forsømt bygget og prosessen med etterbruk på tomten i så mange år. Hvordan tomten og bygningene skulle etterbrukes, burde vært vurdert allerede da det ble vedtatt å bygge nye brannstasjoner i Schankeholen og Lervig, sier kommunestyrerepresentant Thomas Bendiksen (MDG) i en kommentar til rapporten.

Uenighet om kjøttfrie barnehager

– Ikke en prioritet å ta vekk servelaten, sier Rune Askeland til VG. – Dette er detaljstyring. For meg handler det om å ha tillit til at barnehagene, ved hjelp av et godt samarbeid med foreldrene, følger de kostrådene vi skal, sier Rune Askeland…Men han understreker at nordmenn spiser altfor mye kjøtt. – Jeg er ikke på noe krasjkurs med MDGs politikk: Vi skal spise mindre kjøtt i Norge, og hvis vi skal spise kjøtt skal vi spise magert kjøtt. Det prøver vi også å få til i barnehager, sier han. Les hele saken

Valgprogrammet på nett

Hele valgprogrammet er publisert på våre nettsider. Her er det mulig å navigere inn på hvert enkelt kapittel, eller om det er noe du vil søke etter, så er det en søkefunksjon på nettsiden. Del gjerne link til hele programmet med venner, familie eller kolleger som du ønsker å vise hva Stavanger MDG mener om spesifikk politikk, og hva vi ønsker å gjøre for Stavanger i kommende periode. Her finner du programmet

Valgkamputvalget 2023: Thomas Bendiksen (leder), Ingvild Sørensen, Erlend Aano, Dag André Kvernstrøm, Ann-Karin Både, Tenho Ylitalo.