Grønt nyhetsbrev #13

Sommerspesial

God sommer fra valgkamputvalget i Stavanger MDG!

I valgkampen sender vi ut nyhetsbrev som gir deg et lite innblikk i alt det kjekke du kan bli med på og annen nyttig info. Sammen skal vi jobbe for et godt, grønt valgresultat og heie på Stavanger MDG sine listekandidater i kommunestyrevalget 2023.

Ann-Karin Både og Dag André Kvernstrøm

Redaksjonen for Grønt nyhetsbrev ønsker alle våre lesere en riktig god sommer. Vi tar nå sommerferie og nyhetsbrevet starter opp igjen medio august, for siste del av valgkampen. Har du noe på hjertet eller tilbakemeldinger, hører vi gjerne fra deg! Kjenner du på skrivelyst og vil bidra med innhold til nyhetsbrevet, er det bare å ta kontakt eller sende inn tekst til stavanger@mdg.no. Med vennlig hilsen Ann-Karin og Dag André

Hilsen fra Thomas

Thomas Bendiksen

Nyt sommeren og husk å snakke om MDG med de nærmeste

Jeg håper dere tar en velfortjent pust i bakken og nyter sommeren. Tusen takk til dere alle som så langt har stilt på husbesøk, stand, delt ut løpesedler i postkasser, deltatt på debatter, skrevet leserinnlegg eller bidratt i valgkampen på annet vis. Valgkampen er i øyeblikket litt på lavt bluss i juli, men følg gjerne med i ressursgruppen vår på facebook. Her legger vi ut løpende info om medlemsaktiviteter.

Når skolene starter i august, er det derimot full rulle i valgkampen, og vi trenger alle gode krefter til pumpene. I valgkamputvalget er vi opptatt at det skal være aktiviteter for alle som har lyst til å bidra. Kvier du deg for eksempel for å stå på stand, vil det være en masse andre aktiviteter som du kan bli med på.

Visste du at vi i Norge er verdensmestre i å stole på hverandre og har høyest tillit til våre nærmeste? Den aller viktigste innsatsen du derfor gjør i valgkampen er faktisk å snakke med familie, venner og kollegaer om hvorfor du er medlem i MDG! Jeg ønsker dere alle en riktig god sommer, og fremsnakk gjerne MDG når dere ligger der på stranden eller er samlet hele gjengen rundt Yatzy-terningene på hytten.

På vegne av valgkamputvalget,

Thomas

Hilsen fra Daria

Grønne venner! Jeg håper dere nyter litt velfortjent fritid med de dere er glade i.

Vi i MDG Stavanger lader batteriene og ruster oss til en viktig valgkamp. I fire år har vi for første gang vært med og styrt Stavanger sin politikk. Med kun fire kommunestyremedlemmer, og som ett av seks partier i samarbeid, har vi fått gjennomslag for mye grønn politikk. Jeg vil særlig løfte frem:

• Redusere antall cruiseanløp, prioritere mest miljøvennlige skip og få de ut av indre Vågen (hvor vi etablerer småbåthavn)
  • Styrket klimafondet fra rundt 6 millioner årlig til svimlende 50 millioner ++ til klimakutt, natur og støtte til enøk og elsykkel
  • Igangsatt biotopvern rundt Mosvatnet og markagrense rundt Sørmarka, samt vedtatt å bli en arealnøytral kommune som verner matjord og natur
  • Vedtatt en historisk dyrevelferdsplan og styrket støtten til våre dyrevernorganisasjoner, og nå utreder vi støtteordning til sterilisering og ID-merking av katt
  • Sørget for gratis aktiviteter for barn hver sommer, såkalt Barnas Sommer, og økt antall plasser på Fiks Ferrige Ferie
  • Betydelig styrket økonomien til våre skoler og barnehager, ansatt flere miljøterapeuter og helsesykepleiere, innført skolehager og satset på nye naturbarnehager
  • Styrket kulturbudsjettet, økt arbeidsstipendet for kunstnere og sørget for gatekunstfestival
  • Åpnet flere gågater, miljøgater og satset på flere kreative lekeplasser, bytrær og nærnatur
  • Innført gratis kollektivtilbud for å stimulere flere til å la bilen stå
  • Innført byarkitekt og vedtatt en arkitekturstrategi for å sørge for at vi bygger for trivsel, estetikk og glede for alle, ikke bare utbyggere.

Dette er bare noe av det vi har kjempet for og fått gjennomslag for. Vi kjemper fortsatt for lokal rusreform, for mer natur, fugleøy, flere gågater og sykkelveier, leksefri skole og mindre skjerm, flere gratis tilbud til barn og styrket behandling innen psykisk helse. Tenk hva vi kan få til med et større MDG med flere kommunestyrerepresentanter?

Nyt sommeren, gode medlemmer, og vit at vi kjemper for et grønnere og rausere Stavanger hver dag. Vi er klare for å bli en større gruppe som har større gjennomslag. Med en fantastisk gjeng toppkandidater som har bred kompetanse og erfaring. Håper å se dere i valgkampen!

Grønn hilsen Daria Maria Szymaniuk,

Kommunalråd og gruppeleder for Miljøpartiet De Grønne Stavanger

Grønne blinkskudd og gode minner fra valgkamp

Åpning Gågate 6. mai

Redaktør: Dag André Kvernstrøm og Ann-Karin Både

Valgkamputvalget 2023: Thomas Bendiksen (leder), Ingvild Sørensen, Erlend Aano, Dag André Kvernstrøm, Tenho Ylitalo.

Ta gjerne kontakt hvis du har tilbakemeldinger eller vil bidra med innhold til nyhetsbrevet!

stavanger@mdg.no.