Høstlig hilsen fra valgkamputvalget i Stavanger MDG!

I juli fikk vi besøk av partileder Arild Hermstad som har vært på klimaturné. Med seg hadde han 1.kandidat i Bergen, Thor Haakon Bakke. Det ble stand, husbesøk og sosial hygge. Takk til alle som var med på en kjekk dag!

19.aug kl 12.00 Stand, Arneageren og Kongsgård

22.aug kl 18.00 Debatt, arr. Pensjonistforbundet, Andreas Nordang Uhre, Folkets hus

23.aug kl 12.00 Debatt, arr. Norsk forbund for utviklingshemmede, TBC, Madla bydelshus

23.aug kl 18.00 Debatt, arr. LO-studentene ved UiS, Daria Maria Szymaniuk, Folken

23.aug kl 19.00 Folkemøte: Storhaug – En bydel i ferd med å miste sin identitet, Thomas Bendiksen, Varden kirke

24.aug kl 19.00 Debatt, arr. Utdanningsforbundet, TBC, Spor 5

25.aug kl 17.00 Sykkelfest – Critical Mass, bli med å gjenerobre offentlig rom på sykkel, Tou kulturscene

26.aug kl 11.30  Valgkampfestival! En hel dag med aktivitet og moro. Bli med på lastesykkeltreff, stand, husbesøk, heiagjeng for de grønne som løper maraton, peptalks, mat og sosialt. Mer info kommer. Oppmøte ved Tou kulturscene

Spre ordet: Husk den gode samtalen med naboen, kollegaen, venner og familie – fortell dem om grønn politikk! Det er den beste valgkampen!

Richard Waldemar (38), fylkesleder i Rogaland MDG, bor i Eigersund, har to døtre, en hund og jobber som prosjektleder på større grønne industri- og kraftprosjekter. Han er opptatt av næringsutvikling og langsiktighet i alt vi gjør. Hans største motivasjon for å være aktiv er at barnebarna våre, og deres barnebarn, skal ha like gode livsvilkår og kunne oppleve like mye natur som vi kan i dag.

En hilsen fra Richard:

Mye står på spill i dette valget, og vi i Rogaland MDG er i full gang med valgkampen. På kryss og tvers av fylket deles det ut brosjyrer, skrives leserinnlegg og snakkes med velgere. Noen står på nesten hver dag, andre bidrar med det de kan.

I år er vi om lag 200 listekandidater som stiller til valg for MDG her i fylket. Stadig flere er med på aktiv valgkamp, og det er veldig gledelig å høre at mange av dem som engasjerer seg i valgkampen for første gang trives og blir med ved neste anledning også.

Siden 2019 har MDG i Stavanger vært med på å farge byen grønn med utallige gode tiltak. Varmepumpestøtte og gratis buss har nok fenget mest oppmerksomhet, men vi har også tatt viktige grep for å bevare både byen og naturen.

Rogaland og Stavanger trenger politikere som våger å tenke nytt, som flytter debatten og haler de andre partiene inn i fremtida. Der vi er representert gir vi bydelene og kommunene våre nye grønne ideer for å skape trygge, levende og inkluderende lokalsamfunn.

Når vi kommer i posisjon, slik vi har vært i Stavanger de siste 4 årene, er vi gode på å gjøre ideer om til handling.

Nå som vi går inn i dem heteste valgkampen setter vi alle kluter til for å få flest mulig stemmer, og du kan være med på å gjøre en forskjell. Snakk med venner og familie om grønn politikk, delta på valgkamparrangementer eller ta på deg MDG-skjorta når du går tur.

Nå grønner vi på!

Meningsmålinger om partioppslutning får naturligvis mye oppmerksomhet under valgkampen, men hva er egentlig en meningsmåling og hva kan de fortelle oss? Store norske leksikon forklarer:

En meningsmåling er en systematisk kartlegging av holdningene til bestemte saker i en gitt befolkning…Innsamlingen av data i forbindelse med en meningsmåling skjer ved at et representativt utvalg, det vil si et sannsynlighetsutvalg (for eksempel 800–2000) av den befolkningen det gjelder, enten blir intervjuet av representanter for meningsmålingsinstitusjonen eller blir anmodet om å fylle ut og returnere et tilsendt spørreskjema. Utspørringen kan skje hjemme hos folk, på telefon, på epost eller på internett…og dette gir grunnlag for å analysere hvordan oppslutningen om de ulike partiene og styrkeforholdet mellom partiene endres over tid.

Og det er jo ikke alltid målingene viser tallene man håpet på.

Og når vi er inne på meningsmålinger…

MDG Stavangers tredjekandidat Ingvild Sørensen har en liten hilsen:

Før helgen kom det en meningsmåling i Stavanger Aftenblad som var nedslående. Vi ligger der inne med to mandater i kommunestyret – mot dagens fire. Det er jo ikke så bra… Men les videre! Ikke mist motet!

For det første: målingen var basert på et lite antall mennesker. Her er det mange feilmarginer. Dette er ikke den hele og fulle sannheten.

For det andre: vi skal huske på at vi er blokkuavhengige. Vi kan samarbeide med nesten alle. Det skal vi ta med oss. Vi kan fort bli en joker og få masse gjennomslag uansett størrelse.

For det tredje: jeg har stått en del på stand den siste uka – og… FOR. EN. STEMNING! Det er så mange som er positive til oss! Dette er min fjerde valgkamp for MDG, og jeg kan ikke huske at så mange folk har vært så positive til oss før! Jeg tror at vi i MDG Stavanger de siste årene har vist at vi er pragmatiske, samarbeidsvillige, saklige og langt fra noen radikale gærninger! Folk liker oss, er mitt inntrykk. Og noen av de som liker oss, kommer til å stemme på oss!

Så kjære alle sammen – ikke sitt og furt! Dette kan vi få til! Dette kan gå bra! MEN! Det viktigste vi alle gjør den neste måneden, er Å PRATE MED FOLK – på dørbank og stand, men også med kollegaer, naboer, venner, familie, folk du treffer i forbifarta! Vi må fortelle de rundt oss at vår politikk er DEN BESTE! Så prøv deg litt utenfor komfortsonen – snakk fint om MDG der du er, fortell folk om at vi har løsningene på de store problemene, at vi har det som skal til for gode hverdager, god byutvikling, klimakutt, forebygging og alt det andre…

Heia oss! Dette kan fort gå veldig godt!

Se kinoreklamen vår her : Lenke til Facebook Video

Kryss en kvinne!

Et tverrpolitisk opprop oppfordrer til å gi ekstra stemmekryss til dyktige kvinner. Les innlegg fra Ingvild Sørensen og 9 andre kvinner som stiller til valg i Stavanger. Aftenbladet

Politikeren som er skeptisk til politikere

MDGs nestleder Ingrid Liland lar seg forbause av politikere som lover og lover, men aldri leverer. Nettavisen

MDG vil stanse utslipp av klimagasser i Norgen innen 2035

MDG-leder Arild Hermstad lanserte torsdag partiets valgløfter under valgkampåpningen. Partiet skal ruste landet for klimaendringer og kutte utslipp innen 2035. Dagsavisen

Valgkamputvalget 2023: Thomas Bendiksen (leder), Ingvild Sørensen, Erlend Aano, Dag André Kvernstrøm, Tenho Ylitalo.