Kampklar hilsen fra valgkamputvalget i Stavanger MDG!

Topp stemning på dørbank. Det rapporteres om gode samtaler og mange fine innspill fra Stavangers innbyggere. Vil du være med? Det skjer masse aktivitet fremover - velkommen med på det som inspirerer deg!
Topp stemning på dørbank. Det rapporteres om gode samtaler og mange fine innspill fra Stavangers innbyggere. Vil du være med? Det skjer masse aktivitet fremover – velkommen med på det som inspirerer deg!

24.aug kl 09.30 Markering mot cruisetrafikken i Stavanger, Fisketorget og Gamle Stavanger

24.aug kl 19.00 Debatt: Lokal barnehage – og skolepolitikk. arr. Utdanningsforbundet, Ingvild Sørensen, Spor 5

24.aug kl 19.00 Debatt: Valgdebatt på Finnøy, Andreas Nordang Uhre, Innbyggertorget

25.aug kl 14.00 og 16.00 Live radiosending: NRK Lokalen på valgturné, Daria Maria Szymaniuk og Rune Askeland, bli med og skap liv og røre, Arneageren

25.aug kl 17.00 Sykkelaksjon: Sykkelfest – Critical Mass. Bli med å gjenerobre offentlig rom på sykkel, Tou kulturscene

26.aug kl 09.00 Stavanger marathon. Hei på MDG! Dag André Kvernstrøm, Erlend Aano m.fl., Stavanger

26.aug kl 11.30 Hele Rogaland MDGs valgkampfestival. En hel dag med aktivitet og moro, Tou kulturscene

26.aug kl 12.00 Lastesykkeltreff i Sjøparken, arr. Rogaland syklistforening, Tou kulturscene

28.aug kl 17.30 Husbesøk med MDGs nestleder Ingrid Liland, sted TBC

Spre ordet: Husk den gode samtalen med naboen, kollegaen, venner og familie – fortell dem om grønn politikk! Det er den beste valgkampen!

På tide med et gjensyn med vår eminente Yri Amanda Waage Digernes, ansatt i valgkampen som aksjonskoordinator for MDG Rogaland og Stavanger. Hun gjør en enorm innsats med planlegging, koordinerer arrangementer og lager gøy valgkamp for oss alle. En liten hilsen fra Yri til deg:

Det er virkelig en inspirasjon å se så mange engasjerte og smilende folk delta på aksjonene våre for tiden! Den utrolige innsatsen dere har lagt ned så langt, er helt fantastisk. Jeg ser med stor forventning fram til å dele flere spennende øyeblikk med dere i tiden frem mot valgdagen. Spesielt ser jeg frem til den kommende valgkampfestivalen, som vil finne sted lørdag 26. august, samt husbesøk sammen med Ingrid Liland på mandag 28. august. La oss heller ikke glemme valgvaken den 11. september – denne kvelden kommer uten tvil til å bli uforglemmelig! Vårt dedikerte valgkamp-team arbeider intenst med å sette sammen programmet for denne begivenheten, så hold øynene åpne for oppdateringer. Takk for deres engasjement og støtte. Sammen gjør vi en forskjell!

Hva skjer på Hele Rogaland MDGs valgkampfestival 26. august?

En spennende dag fylt med aktiviteter, aksjoner og engasjement for en grønnere fremtid i Rogaland! Bli med på å heie på de grønne maratonløperne, lastesykkeltreff i Sjøparken, peptalks, husbesøk, stand, uformell debatt/samtale, middag og fest. Avrunding på Blåveis. Påmeldingsskjema for middag: https://forms.gle/qZ3CK4Gr1jWnRa5cA

Personstemmer er en ordning velgerne kan bruke ved kommunestyre- og fylkestingsvalg til å påvirke hvilke personer som blir valgt inn i kommunestyrer og fylkesting. Store norske leksikon forklarer:

Ved kommunestyrevalg (rosa stemmeseddel) kan man gi personstemmer ved å sette kryss ved siden av de kandidatene man ønsker å flytte oppover på valglisten. Det er ingen grense for hvor mange kandidater man setter kryss ved siden av.

I tillegg er det mulig å gi personstemme til en person fra en annen liste. Dette gjøres ved å føre opp navnet til kandidaten med blokkbokstaver på partilisten man bruker. Dette omtales gjerne som å gi en «slenger». Formålet med dette er å gi velgerne en mulighet til å gi deler av stemmen sin til en kandidat som tilhører noen andre enn det partiet man foretrekker…Når velgeren gir personstemme til valgbare kandidater på andre lister, reduseres vektingen av den opprinnelige stemmen, men bare i liten grad. I et eksempel hvor det er ti plasser i et kommunestyre og en velger skriver navnet på to kandidater fra andre partier på stemmeseddelen vil partivalget fremdeles telle 80 %.

Ved fylkestingsvalg (blå stemmeseddel) kan man også gi personstemmer, men ikke slengere. Det er heller ikke mulig for partiene å styre valglistene ved å gi noen kandidater stemmetillegg. Partiene har likevel stor kontroll over partilistene ved at det er innført en sperregrense på 8 prosent for personstemmer. Det betyr at hvis en kandidat får personstemmer fra færre enn 8 prosent av de som stemmer på partiet vil disse stemmene ikke regnes med, og ikke påvirke rekkefølgen på kandidatene.

Resultatet er at ved fylkestingsvalg har velgerne liten reell påvirkning på hvem som velges inn. Det er ganske sjeldent at rekkefølgen på hvem som velges inn i fylkestinget blir endre av velgerne.

Leder av valgkamputvalget, Thomas Bendiksen, har i den anledning kommet med en fin oppfordring til alle velgere der ute:

Kryss og sleng en venn

Det er som kjent valg igjen og mediene gjør hva de kan for å skape spenning rundt om blir det Sissel eller Kari de neste fire årene. Hvem som kan ikle seg ordførerkjedet til høsten er selvfølgelig viktig, men hverdagspolitikken er så mye mer enn ordførerkandidatene.

Flere 100 listekandidater har sagt seg villige til å kjempe om de 67 plassene i kommunestyret. Etter valget skal det også fordeles politiske verv til blant annet 66 representanter fordelt på 6 hovedutvalg, og 99 lokalpolitikere i 9 kommunedelsutvalg.

I lokalpolitikken handler realpolitikk i stor grad om hver enkelt politikers engasjement og sakene man brenner for. Naturligvis representerer man et parti, og er forpliktet til å opptre i tråd med partiets program og politiske linje, men med stort handlingsrom til å ta stilling til saker etter egen overbevisning. Lokalpolitikken er alt for allsidig og omfangsrik til at det finnes en ferdig oppskrift. Derfor er det heller ikke uvanlig at politikere fra samme parti stemmer ulikt under votering. Nettopp dette gjør den lokale valgkampen spennende, men også ekstra utfordrende, for du som velger har ikke bare mulighet for å ta stilling til hvilket parti som skal få din støtte, men også HVEM blant alle partienes listekandidater du mener vil gjøre en god jobb for din by og ditt lokalmiljø.

Herved oppfordres du derfor til å følge godt med på listekandidatene i valgkampen og hvordan de stiller seg i saker som er viktige for deg. Og hvorfor ikke ta direkte kontakt med kandidaten hvis det er noe du lurer på? Når du så står med valgseddelen i hånden,  bruk mulighet for å gi en personstemme til kandidatene du har tro på, og gi gjerne en slenger til en god kandidat fra et annet parti. Slik er du med på å påvirke utvalget av folkevalgte som gjennom de neste fire årene skal ta viktige beslutninger på vegne av befolkningen. Godt valg!

Les mer om hvordan du stemmer: Valglokaler, forhåndsstemming og mer i Stavanger kommune

Bilde lånt fra Sandefjord kommune

Altså, MDG inntar Aftenbladet! Godt jobbet alle sammen!

Gratis buss betyr mat på bordet i en uke for meg

Når en cruiser av gårde til Meny for å gjøre storhandelen, i en skinnende blå bil, vil en da vite hvordan det er å gå på butikken med en nesten tom konto? Les Karen Farquhars sterke innlegg i Aftenbladet

La søndagen være i fred!

Dersom Frp kommer til makten i Stavanger vil de kjempe for søndagsåpne butikker, et forslag også Høyre er positive til. La oss heller snakke om hvordan vi kan skape en by som er attraktiv hele uken, med mindre forbruk og flere opplevelser. Ann-Karin Både skriver i Aftenbladet

Hun vil ha mindre skjerm i skolen: – Trenden har snudd

Etter å ha gitt skjerm til samtlige skoleelever for fem år siden, vil flere politikere nå bremse skjermbruk i skolen. Ingvild Sørensen (MDG) valgte skjermfri skole for sitt barn. Aftenbladet

Vi må hjelpe folk ut av tidsklemma på jobb og hjemme

Lærere og ansatte på skoler sier det. Barnehageansatte sier det. Sykehusansatte sier det. Det har gått for langt. Det er snart ikke mer å gå på. Presset har blitt for stort over tid, og snart er det ikke mer igjen på tanken. På grensen av hva som er forsvarlig, sier Erlend Aano i Aftenbladet.

Vi må stå sammen om kollektiv!

I Stavanger betaler kommunen nå utgiftene til de av egne innbyggere som bruker kollektivtrafikk – og vi i MDG har tenkt å fortsette med det i lang tid framover. Ordningen kan dessverre Høyre, Frp, Pensjonistpartiet og KrF komme til å skrote i fylkestinget. Klar oppfordring fra Daria Maria Szymaniuk og Rune Askeland i Aftenbladet

Vi når ikke nullvekstmålet med flere parkeringsplasser, Høyre!

Gratis buss i Sandnes vil være langt mer en symbolpolitikk. Et slikt tilbud vil kunne løse flere problemer. Åsta Vaaland Veen og Hege Omland med klar tale i Aftenbladet

Valgkamputvalget 2023: Thomas Bendiksen (leder), Ingvild Sørensen, Erlend Aano, Dag André Kvernstrøm, Tenho Ylitalo.