Varm sommerhilsen fra valgkamputvalget i Stavanger MDG!

Glimrende insats av Rune og Thomas i den politiske rokonkuransen under Havnelags-festivalen på lørdag 17. juni.

20.juni kl 17.30 Flyeraksjon: Cruiseskipene ut av Vågen, Lendeparken Gamle Stavanger

24.juni kl 11:00 Stand i sentrum, ved Kongsgård skole, se etter Andreas Nordang Uhre,

27.juni kl 17.30 Husbesøk, Våland skole

30.juni kl 17.00 Grønn Kafé, Bacchus

Dag André Kvernstrøm (46), Hundvåg, Styreleder og medlem i Valgkamputvalget. Dag André er 21. kandidat på årets liste. Han liker seg best med det organisatoriske arbeidet som må på plass for at det i det hele tatt kan være et lokallag. Dag André sier at han mer enn gjerne bygger plattformen som andre kan stå på. Han mener at natur- og miljøvern er solidaritet i praksis. Dag André er pasifist og vil alltid stå i mot alt som egger til krig, og vil alltid fremme fred og internasjonalt samarbeid. Han finner ro og tid til ettertanke på tur i fjellet eller med en lang løpetur i våre flotte turområder her i Stavanger. I lokalpolitikken trekker Dag André frem saker som angår de svakeste barna som ikke orker eller kan si i fra, at de skal ha en god og trygg skole å gå til, med ansatte som har tid og rett kompetanse. Forholdet mellom by og land. Et bærekraftig organisk jordbruk er vår viktigste næring. Samferdsel med fokus på sykkel og gange og helhetlig byutvikling.

Bli med Dag André på husbesøk, postkasse-aksjoner og stand! Har du spørsmål til lokallagets styreleder, så ikke nøl med å ta kontakt. Se vår hjemmeside for kontaktinformasjon.

Motivasjonsmillionen

Elevenes motivasjon for skole har gått ned i flere år – også på mellomtrinnet. Dette er fungerende leder i Utvalg for Oppvekst og Utdanning, Ingvild Sørensen, opptatt av å gjøre noe med. I forrige uke vedtok utvalget at det skal etableres en «Stavangerpakke for skolemotivasjon», med tiltak som skal gjelde for alle skoler. Denne skal utarbeides i samspill med rektorer, lærere, tillitsvalgte og foreldre, og vil kunne skape et felles løft og en felles retning for skolemotivasjon i Stavanger.

Nå på mandag satte flertallet i tillegg av 1 million kroner til skoler som ønsker å gjennomføre tiltak for å øke skolemotivasjon hos sine elever – en motivasjonsmillion rett og slett! Nå skal skolene kunne søke om midler til feks prosjekter, utstyr til å gjennomføre aktiviteter eller til å ha en mer praktisk og/eller naturnær skole, til ekskursjoner, høyere lærertetthet i perioder eller annet som skolene mener kan virke positivt for skolemotivasjonen.

Ingvild er veldig glad for dette vedtaket, og sier: “Dette er i tråd med MDG sin skolepolitikk, som nettopp peker på en mer variert, fysisk aktiv og praktisk skole, der elevene får lære i naturen. Nå får altså skolene midler til å gjøre motivasjonstiltak for sine elever. Dette er jeg stolt over at vi har fått til! Men vi har mye jobb igjen å gjøre, og jeg håper MDG får fortsette jobben med å legge til rette for en mer praktisk og variert Stavangerskole også fremover!”

Flertallet fikk gjennomslag for gratis buss i Stavanger

Fra mandag 3. juli blir det gratis for innbyggere i Stavanger å reise med buss, tog og båt i kommunene Stavanger, Randaberg, Sola og Sandnes. Les mer om ordningen hos Stavanger Kommune

Vi har fått gjennomslag for en historisk satsing på klima og natur

Klima og natur er vår tids viktigste sak. Og det betyr noe hvem som styrer. MDG er en garantist for at klima og natur blir prioritert de neste fire årene. Les Ingvild Sørensens tilsvar på et kritisk leserinnlegg i Stavanger Aftenblad.

Foreslå kandidater til Stavangers klima – og miljøpris

Stavanger kommune deler også i 2023 ut klima- og miljøprisen til den eller de som gjør en ekstra innsats, til beste for miljøet og til inspirasjon for oss andre. Nå kan du melde inn din kandidat. Frist 23. juni. Stavanger kommune

Valgkamputvalget 2023: Thomas Bendiksen (leder), Ingvild Sørensen, Erlend Aano, Dag André Kvernstrøm, Ann-Karin Både, Tenho Ylitalo.