MDG blir 3. største parti i Stavanger

Fotocredit: Elmer Johnsen

Rune Askeland har meldt seg inn i Miljøpartiet De Grønne etter at han 19. september meldte seg ut av Venstre. Det betyr at Miljøpartiet De Grønne øker fra fire til fem representanter i bystyret. De Grønne er dermed det tredje største partiet i Stavanger, sammen med Venstre og Frp, målt i antall bystyrerepresentanter.

1. oktober 2018

– Vi er svært glade for å få Rune Askeland med på laget. Han er en dyktig og høyt respektert politiker som vil gjøre mye bra både for De Grønnes og for Stavangers innbyggere framover, sier Daria Maria Johnsen, gruppeleder for De Grønne i Stavanger.

Hun ser også fram til å få Askeland med seg i den kommende valgkampen.

Rune Askeland er i dag medlem av bystyret og nestleder i kommunalstyret for oppvekst. Etter det ble kjent at Askeland ga seg i Venstre, ble han invitert til samtaler med flere partier i stavangerpolitikken. Valget falt på Miljøpartiet De Grønne.

– De Grønne er et parti med en grønn og en sosial profil plassert i sentrum av norsk politikk. Jeg er glad for å bli med i et parti som har ambisjoner for skolen, miljøet og de som strever i samfunnet. Nå skal vi vinne lokalvalget og bli med på å styre Stavanger, og gjøre Stavanger til en grønnere og bedre by å bo i, sier Askeland.

Også Une Bastholm, nasjonal talsperson i Miljøpartiet De Grønne, er glad for å få Askeland med på laget.

– Byene er viktige for Miljøpartiet De Grønne. De siste tre årene har vi hatt innflytelse og gjennomført mye grønn og god politikk i store byer som Trondheim og Oslo. Vi tror på innflytelse og et godt valg i Stavanger i 2019, og da trenger vi alle gode krefter med på laget, sier Bastholm.