Vi heier på reparatørene!

Fotocredit: Andreas H. Sunde

Alle snakker om det grønne skiftet. Reparatørene gjør noe med det – De sørger for at vi kan bruke tingene våre lenger i stedet for å kaste og kjøpe nytt.

24. september 2020

Vi i Miljøpartiet De Grønne Stavanger ønsker å synliggjøre superheltreparatørene. Vi har derfor forsøkt å lage en oversikt over noen av reparatørene i kommunen. Lista kunne antagelig vært mye lenger, for det er mange som fikser ting i Stavanger, men her er et utvalg. Kom gjerne med innspill til flinke reparatører i kommentarfeltet.
Takk til alle dere som fikser, flikker og får ting til å funke igjen! Vi heier på dere!
Hver og en av oss kan ta bevisste valg, men store endringer skjer politisk. Derfor jobber vi nasjonalt blant annet for å fjerne momsen på reparasjon, slik at det skal bli billigere å reparere fremfor å kjøpe nytt. Vi mener også at garantitiden bør bli lenger slik at produsentene må lage mer holdbare produkter. Vi må stille krav til produsenter om at de ikke legger inn mekanismer som gjør at produkter blir ubrukelige etter noen år, slik vi ser at feks en del smarttelefoner blir når de blir for gamle til å oppgradere til nyeste software. Vi vil også ha krav om at produsenter må lage produkter som er mulig å reparere, og gjøre deler og håndbøker enkelt tilgjengelig.
Om du fikser de ødelagte tingene dine selv eller overlater jobben til noen av superheltreparatørene i ditt nærmiljø – det er bra for både lommeboka, kloden og for lokalt næringsliv.