Valgprogram 2023 – 2027 Kapittel 1

Forside                                                    Kapittel 2

Kapittel 1: Våre innbyggere

Redusere fattigdom og økende forskjeller

Vi har vært gjennom flere vanskelige år. Ettervirkningene av pandemien er fortsatt over oss, samtidig som vi opplever økte utgifter på strøm og mat. Det er for mange av våre innbyggere som ikke har råd til å delta i samfunnet på lik linje med andre. All vår politikk skal ta utgangspunkt i de som trenger mest hjelp. Solidaritet er en viktig byggestein i den grønne politikken.

Vi tror på et felleskap som gir oss den samhørigheten vi trenger, og ønsker en kommune hvor alle kan oppleve deltakelse og muligheter. Flere skal ha anledning til å komme inn på boligmarkedet og få ned strømutgiftene. Vi vil arbeide forebyggende i et langtidsperspektiv og sørge for at alle opplever at de er en del av fellesskapet uansett arbeidssituasjon, økonomi, kjønn, legning, helsetilstand, funksjonsevne, alder, etnisitet, kultur eller religion.

Tiltak og forebygging:

• Utvide støtteordningen til varmepumpe med solceller og ENØK-tiltak med vekt på at de som har minst skal prioriteres først.
  • Utrede en SFO som er åpent også i juli måned
  • Videreføre Barnas Sommer som et gratis aktivitetstilbud for alle innbyggere
  • Utvide Fiks Ferrige Ferie med flere plasser
  • Avvikle ABI-systemet (aktivitetsbasert inntekt)
  • Satse på aktiv inkludering i arbeidslivet, særlig rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelser og flyktninger, gjennom samarbeid mellom Stavanger kommune og lokalt næringsliv
  • Fortsette å styrke VTA (varig tilrettelagt arbeid) arbeidsplasser og få ned ventelisten
  • Tilby gratis internett til husholdninger med barn og med varig lav inntekt
  • Fortsette å styrke barnevernet med stillinger til saksbehandling og dermed bedre tid til hver familie, og generelt bruke ressurser der de trengs

Sosial boligpolitikk:

• Etablere og bygge flere seniorboliger og bofellesskap
  • Stille krav til utbygger om at 10% av nybygg skal være avsatt til kommunale boliger, investere i sosial boligbygging og fortsette å få ned vedlikeholdsetterslepet knyttet til kommunens boligpark
  • Bygge studentboliger til behovet er dekket
  • Fortsette å presse for et “leie for eie” prosjekt for vanskeligstilte som leier kommunal bolig som et samarbeid mellom kommunen, husbanken og utbygger
  • Intensivere samarbeidet mellom kommune, husbank og utbyggere for å kunne satse på boligprosjekter som gir personer med lav inntekt og unge uten egenkapital mulighet til å kjøpe seg et hjem.
  • Legge til rette for alternative bokollektiv, hvor flere familier kan bo sammen, eksempelvis aleneforsørgere
  • Tilby funksjonshemmede tilpasset oppfølging i egen bolig og få ned ventelistene ved å bygge flere boliger
  • Støtte en etablering av et dugnadsbasert avlastningshus for aleneforeldre
  • Beholde den kommunale garantiordningen og vurdere å styrke den slik at flere førstegangsetablerere og innbyggere med lav inntekt kan eie sin egen bolig

Inkludering, integrering og likestilling

Miljøpartiet De Grønne jobber for et samfunn der alle kan være seg selv, og der det legges til rette for at alle kan delta i samfunnet og arbeidslivet. Etnisitet, kultur, alder, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, seksuell orientering eller funksjonsevne skal ikke begrense den enkeltes deltakelse, innflytelse og livskvalitet. Vi vil bekjempe alle former for diskriminering, og føre en normkritisk og feministisk politikk for å bygge ned frihetsberøvende maktstrukturer. Vi vil bekjempe netthets, seksuell trakassering, sosial kontroll og alle former for undertrykking i alle ledd.

Vi vil støtte skeive organisasjoner, skeive festivaler og kulturarrangementer og sikre at alle biblioteker har et utvalg av skeiv litteratur.

Miljøpartiet De Grønne vil:

• Opprette flere stillinger for minoritetsrådgivere ved ungdomsskoler som kan bistå våre unge i spørsmål knyttet til sosial kontroll og tilby familieveiledning der det er behov
  • At kommunen i større grad fokuserer på å forandre skjevheter i forhold til likestilling og synliggjør at det jobbes med likestilling
  • Aktivt motarbeide negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og æresrelatert vold blant våre innbyggere, blant annet ved å satse på minoritetsrådgivere og økt kunnskap blant offentlig ansatte
  • Kommunens bildebruk skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen slik at alle som bor her kan kjenne seg igjen i våre hjemmesider og annet materiell fra kommunen der bilder brukes
  • Kommunen skal ha som mål at sammensetningen blant de ansatte skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen og arbeide for et mer likestilt arbeidsliv
  • Gjøre politisk engasjement mer attraktivt og tilgjengelig for flere ved at politiske møter avholdes på dagtid, slik at flere småbarnsforeldre kan engasjere seg
  • Barn og voksne i offentlige institusjoner må få lov å bli kalt det pronomen de ønsker og få lov å ha det kjønnsuttrykket og navnet de føler seg hjemme i
  • Endre retningslinjene for alle offentlige virksomheter, og private som leverer offentlige tjenester, slik at alle skjemaer får en tredje kjønnskategori og at foreldre betegnes kjønnsnøytralt
  • Bruke Stavangers medlemskap i Eurocities som plattform for å delta aktivt i gjenoppbyggingen av Ukraina
  • Inngå vennskapsbysamarbeid med en eller flere byer i Ukraina. Først og fremst byer i de delene av landet som i øyeblikket er under russisk okkupasjon
  • Stavanger skal styrke nynorsken sin plass både i skolen og i det offentlige

Likestilling for funksjonshemmede

Miljøpartiet De Grønne har som mål at samfunnet skal være for alle. Vår funkispolitikk sikter på å skape lokalsamfunn der alle mennesker har styring i eget liv, verdighet og likestilte muligheter og universelt utformede tjenester, aktiviteter, systemer, bygg, transport og møteplasser.

Miljøpartiet De Grønne vil:

• Sikre universell utforming av kommunale bygg, nettsider, tjenester og arrangementer.
  • Jobbe for at personer med funksjonsvariasjoner får sine rettigheter ivaretatt i tråd med FN-konvensjonen om funksjonshemmedes rettigheter (CRPD), blant annet at de selv skal kunne bestemme hvor de skal bo
  • Anerkjenne diskrimineringen og utfordringene som personer med funksjonsvariasjoner møter i det daglige
  • Utvide hjemmetjenestetilbudet og se på muligheten for å tilpasse denne tjenesten til arbeidsføre og unge brukere av hjemmetjenesten
  • Utvide HC-plasser og oppmykning av hvem som kan få HC-kort
  • Sikre reell tilgang på brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
  • Sikre synshemmede foreldre god veiledning på de ulike digitale plattformene som blir benyttet i skolen, slik at de kan veilede og hjelpe sine barn med lekser
  • Reforhandle avtalene om tilrettelagt skoletransport, slik at de er mer presise og gir elever med funksjonsvariasjoner et verdig tilbud som ikke innskrenker skole- og behandlingstilbud

Politisk aktive unge

Barn og unge påvirkes av politiske beslutninger på lik linje som de voksne. Vi vil styrke unges perspektiver i politiske prosesser ved å innføre stemmerett til 16-åringer i lokalvalg.

En god debatt

MDG sine representanter i kommunestyret skal bidra til en god og saklig debattkultur. Og vi ønsker forbedringer i styringssystemet slik at alle folkevalgte får en grundig opplæring og dermed gode muligheter til å delta aktivt i politikken.

Vi ønsker et åpent demokrati som legger til rette for en god involvering fra innbyggerne. Derfor ønsker vi å endre kommunestyremodellen i Stavanger, ved å legge ned kommunalutvalget. Vi mener at en modell som består av kommunestyre, formannskapet og fagutvalg er en mer hensiktsmessig inndeling.

Uavhengig av styringsmodell, er det avgjørende for MDG at den ivaretar det politiske mindretallet på en god måte. Alle partier er viktige for å utvikle Stavanger til en bedre kommune.

Digital hverdag

Vi mener at åpenhet og tilgjengelighet er viktig for demokratiet. Kommunen skal være enkelt tilgjengelig for innbyggerne og arbeide målrettet for en åpen, god og inkluderende kommunikasjon. Data skal som en hovedregel være åpent tilgjengelig.

Miljøpartiet De Grønne vil:

• Gi mulighet for å informere kommunens beboere via e-post, SMS og andre digitale plattformer
  • Innføre stemmerett for 16-åringer ved lokal- og regionalvalg
  • At ungdommens kommunestyre skal være høringsinstans i relevante plan- og byggesaker
  • Gjøre offentlig data tilgjengelig for innovasjonsformål, næringsutvikling, offentlig tjenesteyting og lignende
  • Gjøre programvare som er utviklet av kommunen tilgjengelig på åpne lisenser
  • Legge ned kommunalutvalget og gjøre organiseringen av kommunestyret enklere for innbyggerne
  • Gjøre saksdokumenter lettere tilgjengelige, mer forståelige og involveringsprosesser som høringer, nabovarsel og politiske prosesser, mer transparent, demokratisk og mulig å etterprøve