Kapittel 4: Samferdsel

Vi ønsker at det skal være lettere og rimeligere for alle Stavangers innbyggere å velge miljøvennlig transport. Luften skal være ren og trygg for alle, og vi vil minimere helseskadelig og forurensende trafikk. Miljøpartiet De Grønne vil prioritere kollektivreisende, syklister og gående, og dermed senke klimagassutslippene, få mindre bilkø, bedre fremkommelighet, og skape et godt utemiljø.

Sykkel

At flere tar sykkelen fatt, er løsningen på mange av de utfordringene vi står ovenfor. Å sykle er ikke bare miljøvennlig, det er også bra for folkehelse og velvære. Det kan i tillegg være et rimeligere og raskere alternativ enn bil. Vi vil at flere skal kunne velge sykkel fremfor bil dersom de ønsker det – året rundt. Vi skal ha et godt, sammenhengende og trygt sykkelveinett, fortsette støtteordningen for el-lastesykkel til familier med småbarn, innføre økonomiske støtteordninger for elsykkel, forbedre bysykkelordningen og være en sykkelvennlig kommune.

Miljøpartiet de grønne vil:

• Sørge for trygge og vedlikeholdte sykkelveier året rundt, hvor syklister og andre trafikanter er fysisk adskilt, og som er brede nok for transportsykler og sykkelvogner
  • Etablere flere sykkelprioriterte gater
  • Etablere flere bysykkelstasjoner i alle Stavangers bydeler
  • Videreføre og styrke støtte til innkjøp av elsykkel, el-sparkesykkel og transportsykkel for husholdninger med lav inntekt
  • Etablere støtteordning for piggdekk til sykkel
  • Utplassere flere og vedlikeholde servicestasjoner for sykkel og stille servicestasjoner som rekkefølgekrav i nærings- boligprosjekter, som borettslag
  • Sikre sammenhengende sykkelveier med oversiktlig og tydelig merking som kobler de ulike delene av kommunen sammen
  • Sørge for god tilrettelegging for syklister og gående ifm. byggeplasser
  • Tilby sykkelkurs til alle barne- og ungdomsskoler i kommunen
  • Sikre tilstrekkelig brøyting og avising på sykkelstier
  • Utrede å benytte et av kjørefeltene til tofelts sykkelvei over Bybrua
  • Gjøre det enklere og mer attraktivt for kommunalt ansatte å sykle til jobb, ved å stille strenge krav til garderobefasiliteter og sykkelparkering i nybygg, og oppgradere eksisterende kommunale bygg
  • Innføre belønningsordninger for de som sykler eller går
  • At kryssing av vei for syklister skal som hovedløsningen skje via undergang eller lignende, ikke i gangfelt

Gange

Vi vil ha god fremkommelighet for alle fotgjengere. Fortau og gangvei må være i god stand slik at alle fotgjengere, også de med barnevogn, brukere av mobilitetsstokk, rullestol eller rullator kommer seg trygt frem.

Miljøpartiet de grønne vil:

• Sikre at universell utforming legges til grunn ved utbygging og forbedring av områder for gående, slik at personer med funksjonsnedsetting kommer seg trygt og godt frem
  • Sikre tilstrekkelig brøyting og avising på fortau og gangsti

Privatbil og varetransport

Det skal bli lettere å klare seg uten bil. For dem som fortsatt trenger eller ønsker å eie egen bil, skal det være tilrettelagt for lading av elbiler.

Klimavennlig varetransport er viktig for å løse klimakrisen. Det skaper også et bedre bymiljø. All transport som skal inn i bykjernen må bli fossilfri. Dette gjelder kommunens fraktbehov, men kommunen må også tilrettelegge for nullutslippsfrakt i privat regi.

Miljøpartiet de grønne vil:

• Tilrettelegge for flere parkeringsplasser for delingsbiler, spesielt i de de sentrumsnære bydelene
  • Sørge for lett tilgjengelige ladeplasser i alle bydeler
  • Gjøre det enklere å få parkeringstillatelse for forflytningshemmede , og etablere flere HC-plasser, slik at de som er avhengige av bilen, kommer seg frem
  • Arbeide for oppstart av lokale initiativ som fremmer effektiv varetransport
  • Fortsatt støtte utslippsfri hjemlevering av varer fra Stavanger sentrum
  • Fortsette arbeidet med omlastingssteder for varelevering sammen med næringen, for å sikre at all varelevering til sentrum skjer utslippsfritt
  • Gjennomføre prøveprosjekter med nullutslippssoner for kjøretøy

Buss, tog og båt

MDG vil ha et velfungerende og effektivt finmasket kollektivt rutenett som er strategisk knyttet opp mot kollektivaksen mellom Stavanger – Sandnes og stasjonene på dobbeltsporet. Vi vil ha flere bussruter mellom bydelene som ikke går innom sentrum. Vi ønsker også et godt rutetilbud for hurtigbåter, som kan bidra til å redusere biltrafikken til øyene våre.

Miljøpartiet de grønne vil:

• Legge bedre til rette for pendlerparkering
  • Legge til rette for vannbuss mellom Stavanger sentrum og byøyene
  • Skrinlegge veiprosjektet Øyfast, broforbindelse til øyene i Ryfylke

Miljøpartiet De Grønne vil være en pådriver inn mot fylkestinget i Rogaland for:

• Undersøke bedre løsninger for mer rettferdig finansiering av Bymiljøpakken, for eksempel ved satellittbasert veiprising
  • Gjenåpne Hillevåg og Forus togstasjoner
  • Innføre søskenmoderasjon på månedskort
  • Tilrettelegge for et godt kollektivtilbud til sentrumskjernen i Stavanger
  • Etablere bussrute over Vålandshaugen
  • Gjøre det enkelt og rimelig å ha med sykkel på tog og buss
  • Bedre betingelser på enkeltbillett og periodebillett til fordel for barnefamilier, slik at det blir rimeligere å reise sammen med barn