Kapittel 7: Helse og livskvalitet

Miljøpartiet De Grønne ønsker et samfunn der forebygging prioriteres i stedet for brannslukking og symptombehandling.

Å oppleve fellesskap og mening i hverdagen bidrar til god helse. Vi trenger mer tid til hverandre, mindre ensomhet og mindre lykkejag gjennom økt forbruk. Og vi trenger kommunale tjenester som bidrar til å forebygge og raskt behandle psykisk- og fysisk uhelse, samt et godt samarbeid med frivillige organisasjoner som arbeider med mennesker.

Psykisk helse skal tas på alvor

En god psykisk helse er like viktig som fysisk helse. I dag ser vi dessverre at forekomsten av depresjon, angst og andre psykiske lidelser har økt betraktelig, spesielt blant unge. Stadig flere unge opplever at de har få fremtidsmuligheter, flere ender med uførepensjon, og selvmordsraten går opp. Blant eldre har ensomheten økt betraktelig. I tillegg er det generelt mange i dag som sliter med psykososiale problemer som ikke blir fanget opp. Pandemien har også bidratt til dette.

Vi mener denne utviklingen er skremmende og at psykisk helse må prioriteres. Behandling, forebygging og rehabilitering er grunnleggende, og det er avgjørende med en helhetlig tilnærming til problemet. Her er det viktig å kartlegge samfunnsmessige faktorer som ligger til grunn.

MDG i Stavanger vil skape et konkret forebyggende og behandlende apparat innenfor psykisk helse, både for unge, eldre, pårørende og de som havner innenfor kombinasjonsdiagnosen rus og psykiatri (ROP).

Vi ønsker at alle skal kunne uttrykke sin kjønnstilhørighet og tiltrekning uten fare for diskriminering, trakassering eller vold. Stavanger skal ta seksualitet på alvor og fjerner tabuer og skam knyttet til dette. Vi vil styrke seksualundervisningen i grunnskolen og ansatte en kommunesexolog som kan sette i gang gode forebyggende og anti-diskriminerende tiltak, drive folkeopplysning og kurs, samt være en rådgiver for alle profesjoner i kommunen som arbeider med mennesker.

Miljøpartiet De Grønne vil:

• Anerkjenne psykisk helse på lik linje med fysisk helse i skolen
  • Styrke det psykiske helsetilbudet i kommunen, blant annet ved å sørge for tidlig og rask hjelp og i større grad inkludere nettverk/pårørende
  • Fortsette å styrke skolehelsetjenesten med flere helsesøstre og psykologer, samt andre faggrupper som miljøterapeuter og spesialpedagoger
  • Styrke ettervern for barn og unge med psykiske problemer, rusavhengige og tidligere domfelte
  • Styrke Transkulturelt Senter og gi innvandrerungdom med traumatiske opplevelser ekstra oppfølging
  • Styrke krefter som jobber for bedring av egen livssituasjon gjennom mobilisering av egne krefter og ressurser
  • Styrke seksualundervisningen i skolen og innføre en kommunal sexologtjeneste rettet mot unge som har spørsmål i forbindelse med seksualitet, legning, kjønnsidentitet eller kjønn
  • Korte ned ventetiden til psykisk helse-behandling, ved å ansette flere psykologer og kliniske sosionomer, og tilby en større bredde av godkjente terapeutiske tilbud som musikk- og kunstterapi
  • Sikre alle en legemiddelgjennomgang etter utskrivelse fra psykiatrien, og oppfølging på jevnlig basis, for å sikre en forsvarlig behandling (tilsvarende LMG i sykehjem)
  • Utrede muligheter for å gjøre det psykiske helsetjenestetilbudet mer helhetlig og sømløst uavhengig av behandlingsinstans
  • Fortsette å presse på nasjonalt for en egen medisin- og psykolog utdanning ved UiS
  • Videreføre ordningen med piggdekkavgift for bedre luftkvalitet
  • Styrke satsingen på digital kompetanse og kritisk refleksjonsevne i skolen
  • At undervisning om kjønn, kropp og seksualitet starter allerede i barnehagen, og skal være årlig tema gjennom hele skolegangen, eksempelvis ved å registrere våre grunnskoler for bruk av “Uke 6”
  • At seksualundervisningen styrkes og utbedres ift. grensesetting og kjønnsroller, relasjonskompetanse og god helse i sunn seksualitet med alle dens uttrykk og former
  • At netthets og sjikane må vies en større plass i kommunens ikt-strategi og sees i sammenheng med kildekritikk
  • Jobbe aktivt med oppfølging av kommunalt ansatte som utsettes for netthets på grunn av sitt arbeid

Et Stavanger som prioriterer helse- og omsorg

Vi vil arbeide for økt fleksibilitet og større mangfold i omsorgstjenestene. Vi vil at helse- og omsorgstilbudet skal ivareta verdighet og medbestemmelse. Det må tas hensyn til at mennesker er forskjellige og har ulike ønsker og behov, og at god livskvalitet og livsglede for den enkelte skal ligge til grunn for alle tjenester og aktiviteter som tilbys.

MDG mener at helsepolitikken må ses i sammenheng med andre politikkområder. Vi vil derfor arbeide videre for forebygging av helseskader gjennom oppvekstpolitikk, arealplanlegging og kulturpolitikk. Det er viktig å legge vekt på å fremme god helse og forebygge sykdom også ved å redusere forurensning, fremme sunn mat og legge til rette for daglig mosjon. Vi vil legge til rette for at de med redusert arbeidsevne både kan delta i utdanning og få jobbe med tilpasset, meningsfylt arbeid.

Miljøpartiet De Grønne vil:

• Presse på for en egen medisin- og psykolog utdanning ved Universitet i Stavanger.
  • Rekruttere og beholde fastleger i kommunen blant annet ved å tilby kommunale stillinger, samt å vurdere Tromsø modellen
  • Styrke jordmortjenesten og sørge for at alle får hjemmebesøk etter fødsel
  • Tilby gratis prevensjon og nødprevensjon til unge opptil 22 år, og sikre selvbestemmelse i bruk av prevensjonsmidler, ved at også langtidsvirkende prevensjon gjøres gratis for denne aldersgruppen
  • Opprettholde og øke kommunale øyeblikkelig-hjelp-senger, slik at pasienter kan få hjelp nærmere hjemmet og på laveste effektive omsorgsnivå
  • Bidra til at alle med omsorgsbehov får et tilpasset boligtilbud
  • Arbeide for at foreldre, pårørende og verger for funksjonshemmede skal få fritt brukervalg når det gjelder avlastning, veiledning i hjemmet, bolig og arbeidstrening
  • Arbeide for at funksjonshemmede barn får tilbud om intensiv og tidlig trening (som ABA-trening) for å forebygge problemer senere i livet
  • Styrke BPA-ordningen (brukerstyrt personlig assistanse) slik at funksjonshemmede kan delta i samfunnet på tilnærmet lik linje med andre borgere – inkludert utdanning, arbeid, fritids- og kulturtilbud, og sosialisering
  • Utvide BPA-ordningen i kommunen ved å åpne for at familiemedlemmer og nære også kan søke om å bli BPA og få nødvendig opplæring i regi av kommunen
  • At mennesker som er behandlet for rusproblemer og psykiske problemer sikres anstendig ettervern og oppfølging
  • At det skal være bolig klar til de som skrives ut etter rusbehandling, eller er ferdig med soning
  • Etablere et offentlig oppholdsrom for mennesker med rusproblematikk i samarbeid med frivillige organisasjoner, etter modell fra “Huset” i Bergen
  • Fortsatt arbeide for et offentlig brukerrom for mennesker med rusavhengighet hvor bl. a. heroinbehandling og rusmiddeltesting tilbys
  • At innvandrerbefolkningens særskilte omsorgsbehov blir tatt på alvor og at kommunale tjenester har kultursensitivitet og kulturforståelse som en del av sitt arbeid med denne gruppen
  • At tilbudet med fysisk aktivitet for personer med spesielle behov må videreutvikles og styrkes
  • Aktivt utvikle tillitsbasert reform innenfor helse- og sosialsektoren rettet mot ansatte – mindre detaljert målstyring og mer tid til mennesker
  • Legge til rette slik at også fastleger kan ha 8-timers arbeidsdag ved å ha gode ordninger for kommunale avtaler og styrke rekrutteringen
  • Fortsette å presse for rusreform lokalt og nasjonalt
  • Vurdere å opprette et kommunalt og livssynsnøytralt familievernkontor

Aktiv alderdom

Pensjonister og uføre bør ha mulighet til å være sosiale og delta aktivt i samfunnet. Mange har stor livserfaring og kunnskap som kan komme fellesskapet til gode. MDG ønsker mer kunnskapsoverføring mellom generasjoner. De eldre skal anerkjennes som en verdifull ressurs og møtes med respekt.

Miljøpartiet De Grønne vil:

• Skape møteplasser som er tilgjengelig for alle, og støtte opp om prosjekter hvor unge og eldre kan overføre kunnskap
  • Øke samarbeidet med sykehjem, eldresenter, barnehager, skoler og frivillige organisasjoner
  • At sykehjem og seniorboliger bygges i nærheten av, eller etableres med grønne lunger og gode uterom
  • Satse på boligfellesskap for eldre med felles områder og aktivitetstilbud
  • At alle som ønsker det kan få enerom på sykehjem, eller bo med sin ektefelle
  • Skape bedre ordninger med omsorgslønn og permisjon for å ta vare på eldre, syke slektninger og venner
  • Øke støtten til kjøp av elsykkel med vogn til eldre- og sykehjem der ansatte ønsker å ta dette i bruk som en del av aktivitetstilbudet for eldre
  • Sørge for en god bemanning ved alle helseinstitusjonene
  • Fortsette satsingen på husassistenter ved våre sykehjem
  • At flere kan bo trygt hjemme når en blir eldre, ved å sørge for en god hjemmebasert tjeneste i kombinasjon med nyeste velferdsteknologi