Kapittel 8: Kultur

Kultur er en sentral brikke i utviklingen av et sosialt og bærekraftig samfunn. Kultur, idrett og andre fritidsaktiviteter bidrar til økt trivsel, bedret livskvalitet og folkehelse, hindrer utenforskap og skaper møteplasser på tvers. Kulturen bygger broer, sikrer ytringsfriheten og gir rom for dialog og debatt. Det bor mennesker fra over 180 nasjoner i Stavanger kommune, og kulturlivet og fritidstilbudene skal inkludere, gjenspeile og representere dette mangfoldet.

Kunst- og kulturlivet

Kulturopplevelser har betydning for mennesker i alle aldre, hele livet. Alle innbyggere skal ha tilgang på et variert fritids- og opplevelsestilbud i sitt eget lokalmiljø, uavhengig av sosiale- og økonomiske forhold. MDG vil prioritere et godt kulturtilbud for barn og unge, allmenne tilgjengelige kulturopplevelser og tilrettelegging for personer med nedsatt funksjonsevne.

MDG vil ha langsiktige og forutsigbare vilkår for kunstnerne, organisasjonene, festivalene og frivilligheten, som sørger for et rikt kulturliv i Stavanger. Politikere skal holde en armlengdes avstand til kunstfaglige vurderinger, men sikre trygge rammer med finansierings-, utdannings- og arbeidsmuligheter. Vi vil gjøre det enklere for arrangører å jobbe med miljø og bærekraft, og vi skal stimulere til tiltak for likeverdig deltakelse og universell tilrettelegging i kulturlivet.

Miljøpartiet De Grønne vil:

• Åpne for flerårige tilskuddsordninger for kulturarrangører, som gir forutsigbarhet og bedre grunnlag for å jobbe med utvikling, kvalitet og langsiktig satsing
  • Styrke tilskuddsordningene generelt
  • Etablere Den kulturelle bæremeisen i Stavanger kommune, en kultursatsing i barnehagene
  • Realisere utviklingen av Rogaland Teater og Museum Stavanger gjennom Akropolis-visjonen i løpet av perioden og sikre at staten er en betydelig økonomisk bidragsyter
  • Videreføre og øke rammene på tilskuddsordning for klima – og miljøtiltak på kulturarrangement
  • Videreføre og utvide ordning med utleie av flergangsservice til arrangement, samt utrede mulighet for utleie av mobilt vaskeri til festivaler
  • Vektlegge bærekraft i kommunens videre plan- og strategiarbeid for kunst og kultur, inkludert utredning av realiserbare bærekraftsmål og -krav, i god dialog med kulturfeltet
  • Sikre videre drift og utvikling av byens kunst- og kulturinstitusjoner, og ivareta godt vedlikehold av bygningene
  • Sikre at Metropolis, de unges kulturhus, forblir på Nytorget
  • Bidra til tilstrekkelig tilgang på atelier, fellesverksteder, øvingsrom,  konsertlokaler og lydstudioer gjennom støtteordninger og bruk av kommunens egne bygg til kulturformål
  • Sikre Folken nødvendige forutsetninger til å drive den gode konsertscenen, sentrale møtepunktet og frivillighetsarenaen for studentene som de er i dag
  • Etablere tilskuddsordning for tiltak innen tilgjengelighet og universell utforming på kulturarrangement.
  • Etablere artotek, en gratis utlånsordning hvor innbyggere kan låne kunstverk fra offentlig eid kunstsamling
  • Videreutvikle det desentraliserte kulturskoletilbudet, med langsiktig mål om etablering av kulturstasjoner i alle kommunedeler

Biblioteker og andre gode møteplasser

Bibliotekene spiller en verdifull rolle i lokalsamfunnet som gratis møteplasser og arena for leselyst, læring, inkludering, integrering og kulturopplevelser. Vi vil at alle  skal ha bibliotek og sosiale møteplasser i gang- og sykkelavstand til hjemmet. Skolene skal være et samlingspunkt i nærmiljøet også på kveldstid, med aktiviteter for barn og voksne.

Miljøpartiet De Grønne vil:

• Opprette flere bydelsbibliotek, kombinasjonsbibliotek (skole- og folkebibliotek), lesekiosker og mobile bibliotek i alle nærmiljøer i kommunen
  • Ha en løsning for hjemlevering av utlånsbøker til sykehjem og til personer som mottar helsetjenester i hjemmet
  • Utvide bibliotekets virksomhet med utleie av verktøy og lekeutstyr for å stimulere til mer gjenbruk og reparering
  • Fjerne gebyr for forsent innlevering på bibliotekene
  • Tilrettelegge for flere kortreiste, rusfrie, lavterskel-møteplasser og arrangementer for ungdom i hele kommunen
  • At skoler og andre offentlige lokaler i større grad skal kunne tas i bruk til kulturaktiviteter
  • Gjøre det enklere å søke om friplass i kulturskolen

Idrett

Fysisk aktivitet skal være enkelt tilgjengelig og en naturlig del av hverdagen for alle i kommunen, uansett alder og bakgrunn. Økonomi skal aldri være et hinder for at barn og unge deltar i idretten.

Tross et godt tilbud i kommunen, er det mangel på både utendørs og innendørs treningsflater. Vi ønsker flere idrettsanlegg i nærmiljøene som vil bidra til kortreiste tilbud og mindre transportbehov. Vi vil bygge flerbruksanlegg som gir maksimal mulighet for å utøve idrettsaktivitet for flere idretter. Samtidig har eliteidretten en naturlig plass i kommunen og MDG vil sikre gode interkommunale anlegg som ivaretar regionens behov. Slik vil vi også opprettholde Stavangers posisjon som arrangør av nasjonale og internasjonale arrangementer.

Miljøpartiet De Grønne vil:

• At kommunen skal sette av areal til idrettsaktivitet i alle nye utbyggingsområder
  • Ha miljøvennlige kunstgress fotballbaner i alle kommunedeler og nærmiljø
  • Anlegge treningsapparater i parker og friområder nær turløyper
  • Sørge for rutinemessig vedlikehold og klargjøring av kommunale utendørs badeanlegg og stupebrett, slik at disse er tilgjengelige, trygge og attraktive for publikum
  • Rehabilitere gymsaler til flerbrukshaller, hvor man ikke allerede har dette i nærmiljøet, og legge til rette for åpne haller utenom skolens åpningstider
  • Ha søndagsåpne idrettshaller til ikke-organisert aktiviteter for familier
  • Fjerne barrierer for deltakelse for barn og unge fra lavinntektsfamilier ved å innføre en fritidskort-ordning, med automatisk kostnadsdekning av kontingent.
  • Etablere aktivitetsparker og oppruste eksisterende grøntarealer i alle nærmiljø for å legge bedre til rette for egenorganisert idrett
  • Opprettholde gratis tilgang til svømmehaller for barn i barneskolen
  • Utvide tilbudet for ungdom som vil møtes for å drive med gaming, e-sport og spill

Frivillighet og medvirkning

Over halvparten av den norske befolkningen deltar i frivillig arbeid. Frivilligheten bidrar til enorm verdiskapning for samfunnet og har stor betydning for oppvekst, levekår og folkehelse. Frivillig sektor er en viktig del av utviklingen av framtidens bærekraftige byer. Den skaper inkluderende møteplasser, styrker kultur- og idrettsliv, opplæringstilbud, beredskapstjenester, helse og omsorg, delesamfunn og byttekultur. Kommunen skal legge til rette for et godt samarbeid med frivilligheten og bidra til positiv utvikling for frivillig aktivitet i Stavanger.

Miljøpartiet De Grønne vil:

• Involvere frivillige organisasjoner i offentlige arrangementer og sikre medvirkning i relevante saker og utredninger
  • Etablere frivillighetens hus i Stavanger
  • Gjennomføre en helhetlig kartlegging av frivillighetens behov for forsamlingssted, møtelokaler, kontor og lagringsplass.
  • Øke driftstilskudd til frivillige lag og organisasjoner, og åpne for flerårig støtte