Kapittel 9: Næringslivet og trygge jobber

Et trygt og inkluderende arbeidsliv

I en tid der vi står overfor store omstillinger er arbeidstakernes rettigheter viktig. Vi ønsker et innovativt næringsliv som fremmer naturmangfold, kutter utslipp og skaper arbeidsplasser i regionen vår. Stavanger kommune skal være en støttespiller og en pådriver i det grønne skiftet.

Kunnskapen i petroleumssektoren er stor og relevant for fremtidens næringer. Derfor må vi sørge for at en omstilling resulterer i at vi beholder arbeidsplassene lokalt for å videreutvikle et godt næringsliv lokalt.

Kommunen skal være en pådriver for at bærekraftige og miljøvennlige bedrifter etablerer seg i kommunen, og for at eksisterende bedrifter omstrukturerer sin bedrift til å bli grønnere.

Det må bli enklere å etablere små, lokale virksomheter, spesielt innen handel-, håndverk og servicenæringer. Samtidig ønsker vi å styrke sosial-entreprenørskap og legge bedre til rette for gründerskap. Vi ønsker et mangfold av arbeidsplasser i hele kommunen, fra Vikevåg, Nesheim og Judaberg til Stavanger Sentrum og Kvernevik.

Landbruket er en viktig næring i Stavanger. MDG vil jobbe aktivt for et nært samarbeid mellom landbruk og kommunen ved å verne om matjord, satse på bærekraftig landbruk og å bruke mer lokale ressurser. Stavanger kommune må arbeide målrettet for å få opp selvforsyningsgraden.

Miljøpartiet De Grønne vil:

• At kommunen bruker sitt omfattende eierskap til å stille krav og dreie sine virksomheter over i bærekraftig retning
  • At kommunen vektlegge bærekraft 50% som tildelingskriterium ved offentlige anbud
  • Gi støtte til arbeidet med å omstrukturere kompetansen og teknologien fra olje- og gassbransjen til bruk i nye fagområder
  • Støtte ulike arenaer for samskaping og “gründerfabrikker” som jobber for fremtidens grønne næringsliv
  • Gjennom arbeidet med klimanøytrale byer bidra til økt kunnskap om klima budsjettering i næringslivet
  • Oppmuntre til utveksling av kunnskap mellom offentlige etater, private bedrifter, universitetet og andre utdanningsinstitusjoner
  • Styrke samarbeidet mellom lokalt næringsliv og yrkesopplæringsnemnda
  • Stille strengere krav i kommunale anbud om bruk av lærlinger og fagarbeidere
  • Støtte gjenbruksstasjoner og andre dele-, utleie- og utlånsordninger
  • Styrke lokale virksomheter innen handel-, håndverk- og servicenæringene,
  • Styrke støtten til sosialt entreprenørskap
  • Øke skatteinntektene gjennom å satse på strakstiltak som får langtidsledige og sykemeldte raskere ut i jobb
  • Etablere flere VTA (varig tilrettelagt arbeid) arbeidsplasser
  • Fortsette å styrke Stavanger kommunes næringsavdeling, med spesiell fokus på grønn kompetanse
  • Ta vare på matjorda ved å verne all dyrkbar mark mot utbygging. Stavanger kommune skal være areal nøytral, og vi skal arbeide målrettet for å få opp selvforsyningsgraden.
  • Stimulere til et bærekraftig landbruk som tar vare på det rike mikrolivet i jorda. Vi ønsker et landbruk som tar vare på miljøet, dyra og bonden
  • Tilby større andel lokal, sesongvarer, plantebasert og bærekraftig mat i kommunens kantiner
  • Teste ut en kommunebonde-ordning etter modell av bybonden i Oslo
  • Legge til rette for lokal handel av mat gjennom f.eks. torghandel, Bondens Marked og REKO-ringer